Školní poradenské pracoviště

Školské poradenské pracoviště slouží k poskytování poradenských a konzultačních služeb pro žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogy.

Cílem je zkvalitnit sociální klima školy, spolupracovat se všemi subjekty školy i s dětmi, které nemají problémy, a vytvořit tak širokou základnu preventivní činnosti, posílit průběžnou a dlouhodobou péči o děti s neprospěchem a vytvořit předpoklady pro jeho snižování, umožnit neodkladné řešení problémů spojených se školní docházkou, sledovat účinnost preventivních programů aplikovaných školou a vytvořit metodické zázemí pro jejich vytváření, poskytovat metodickou podporu při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických aspektů vzdělávání při vytváření RVP, koordinovat služby s poradenskými zařízeními.

Školní poradenské pracoviště pracuje v týmu a poskytuje konzultační a poradenské služby žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům a koordinuje preventivní, pedagogické a poradenské služby přímo ve škole.

Činnost školního poradenského pracoviště zajišťují Mgr. Jaroslava Šáchová (výchovná poradkyně, pověřená řízením školy), Mgr. Veronika Pauknerová (školní metodička prevence) a Mgr. Jindřiška Ptáčková (školní speciální pedagožka).

Tým úzce spolupracuje s pedagogy školy, vychovatelkami školní družiny, učitelkami mateřských škol, které jsou součástí školy. Mimo školu pak s poradenskými zařízeními (pedagogiko – psychologickými poradnami, speciálně pedagogickými centry), se středisky výchovné péče, s orgánem právní a sociální ochrany dětí, s dětským klinickým psychologem, s dětským psychiatrem, s dětskými psychology, s Arkádou Písek a dalšími státními i nestátními subjekty.

Realizace školního poradenského pracoviště je podporována Rozvojovým programem MŠMT na podporu školních psychologů a speciálních pedagogů.

S veškerými informacemi poskytnutými v rámci činnosti školního poradenského pracoviště je nakládáno v souladu se zákonem č.101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů.

Číst více

Jaký je  postup při řešení výchovných nebo výukových obtíží žáka?

Naše škola obvykle postupuje dle třístupňového modelu péče o žáka s obtížemi:

  1. Počáteční individualizovaná pomoc učitele: učitel/třídní učitel si všímá počátečních obtíží žáka, provádí pedagogickou diagnostiku pro zjištění žákových vzdělávacích obtíží, realizuje dopomoc v hodinách, případně i mimo vyučování, vytváří podnětové materiály „šité na míru“ individuálních vzdělávacích potřeb žáka, spolupracuje s rodiči s cílem překonat počáteční obtíže. Učitel/třídní učitel konzultuje své postupy s pracovníky ŠPP. Pokud se obtíže žáka nelepší, obvykle následuje po dohodě s rodiči řešení problému žáka v prostředí školy se zástupcem  školního poradenského pracoviště (učitel – zástupce ŠPP – rodič – žák).
  2. Plán pedagogické podpory: je další možností v případě přetrvávajících obtíží žáka. Plán je vytvářen po dohodě s rodiči na pomoc žákovi s problémy ve vzdělávání, je strukturovaný, cílený na jednotlivé předměty a přístupy k žákovi, definuje silné a slabé stránky žáka, podílí se na něm učitel/třídní učitel ve spolupráci s odborníky školního poradenského pracoviště (školní speciální pedagog, výchovný poradce, školní metodik prevence). V této etapě je možné pracovat se žáky v rámci vyučování i mimo něj, s případným využitím skupinových forem péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Individualizovanou podporu – opakovanou individuální práci se žákem může po dohodě s rodiči vykonávat také školní speciální pedagog. Pokud ani tento přístup nepomáhá vyřešit vzdělávací obtíže žáka (3 – 6 měsíců), je rodičům doporučeno komplexní pedagogicko-psychologické vyšetření ve školském poradenském zařízení (pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum).
  3. Individuální vzdělávací plán: žák, u kterého nedošlo k překonání vzdělávacích obtíží v rámci stupně 1 a posléze 2, je na základě žádosti zákonného zástupce komplexně vyšetřen školským poradenským zařízením (pedagogicko-psychologická poradna), v případě potvrzení speciálních vzdělávacích potřeb žáka může být po jejich žádosti vypracováván individuální vzdělávací plán, ve kterém jsou stanoveny vzdělávací cíle a mohou být také doporučeny a dále realizovány odborné intervence v rámci školy dle poradnou navrhovaných podpůrných opatření. Škola spolupracuje se školským poradenským zařízením na pravidelném vyhodnocování IVP, iniciuje kontrolní vyšetření dle závěrů doporučených postupů z PPP.
Číst více

Kariérové poradenství – volba povolání

Výchovný poradce:

Mgr. Jaroslava Šáchová

Úřední hodiny:

pondělí 8.00 – 8.45 hod.

úterý    14,35 – 15,20 hod.

Kontakty:

telefon 382 734 611

e-mail sachova@zsebenese.cz

Výchovný poradce zejména:

  • spolupracuje se školním speciálním pedagogem,
  • spolupracuje s pedagogicko-psychologickou poradnou, SPC a SVP,
  • provádí vyhledávání žáků, kteří potřebují pomoc a jejichž výchova, vzdělávání nebo psychický a sociální vývoj vyžadují speciální péči,
  • předkládá návrhy na postup a řešení problémů žáků,
  • průběžně sleduje chování žáků po dobu školní docházky,
  • koordinuje spolupráci třídních učitelů se školním speciálním pedagogem,
  • věnuje se kariérovému poradenství,
  • metodicky pomáhá třídním učitelům při řešení aktuálních problémů třídních kolektivů,
  • podílí se na realizaci preventivního programu školy a pomáhá při jeho vytváření,
  • spolupracuje se školním metodikem prevence,
  • spolupracuje s rodiči nebo zákonnými zástupci dítěte.
Číst více

Školní metodik prevence:

Mgr. Veronika Pauknerová

Úřední hodiny:

pondělí 13.30 – 14.25 hod.

Kontakty:

telefon 382 734 611

e-mail pauknerova@zsebenese.cz

Školní metodik prevence zejména:

  • spolupracuje se školním speciálním pedagogem,
  • spolupracuje s výchovným poradcem a třídními učiteli,
  • pomáhá vytvářet a realizovat program prevence zneužívání návykových látek a negativních jevů ve škole,
  • sleduje aktuální situaci na škole a aktualizuje strategie přístupu k prevenci,
  • koordinuje poskytování vzdělávacích akcí z oblasti prevence pro pedagogy na dané škole,
  • spolupracuje s institucemi, které zajišťují odbornou pomoc v problematice prevence a zneužívání návykových látek,
  • zajišťuje informovanost žáků, rodičů nebo jejich zákonných zástupců o činnosti institucí, které poskytují pomoc dětem, které mají problémy se závislostmi nebo jinými negativními jevy v jejich sociálním vývoji,
  • spolupracuje s metodikem prevence v PPP, s krizovým centrem, Arkáda Písek, se střediskem výchovné péče, Městskou policií Písek a dalšími institucemi, které poskytují primární, sekundární i terciální péči ve státních i nestátních zařízeních.
Číst více

Školní speciální pedagog:

Mgr. Jindřiška Ptáčková

Úřední hodiny:

pondělí 8.00 – 9.00  a 14.00 -15.00 hod.

Kontakty:

telefon 382 734 611

e-mail ptackova@zsebenese.cz

Školní speciální pedagog zejména:

  • koordinuje speciálně-pedagogické poradenství ve škole,
  • připravuje a ovlivňuje podmínky pro integraci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami ve spolupráci s dalšími odborníky, dlouhodobě sleduje a pravidelně vyhodnocuje proces individuální integrace,
  • provádí speciálně-pedagogické diagnostické činnosti,
  • pomáhá vytvářet a koordinovat vznik individuálních vzdělávacích programů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
  • pomáhá vytvářet a koordinovat vznik plánů pedagogické podpory,
  • realizuje speciálně pedagogické činnosti a poskytuje reedukační péči žákům se speciálními vzdělávacími potřebami,
  • navrhuje a pomáhá realizovat opatření, která směřují ke zkvalitnění vzdělávací práce školy v oblasti speciální pedagogiky,
  • metodicky vede asistenty speciálního pedagoga,
  • poskytuje pedagogickým pracovníkům školy metodickou pomoc a odborné informace z oblasti speciální pedagogiky, pomáhá při jejich aplikaci v praxi,
  • koordinuje spolupráci s poradenskými pracovišti,
  • poskytuje poradenskou a konzultační pomoc rodičům žáků nebo jejich zákonným zástupců,

podílí se na vytváření a realizaci preventivních programů zneužívání návykových látek a negativních jevů v chování žáků,

  • podílí se na monitorování problémových projevů chování, pravidelně provádí analýzy a návrhy konkrétních opatření,
  • pracuje průběžně s žákovskými kolektivy,
  • dodržuje etický kodex poradenského pracovníka.
Číst více